Wat jullie sowieso linkt is Allinq! Hoe lang ben je al ‘verbonden’ met Allinq? Asjen: “Officieel sinds 2018, maar daarvoor al 8 jaar op inleenbasis. Altijd in dezelfde functie en het is een fijn team!” Marien fietst nu 4 jaar voor ons; Allinq was eerst sponsor van WV de IJsselstreek en sinds vorig jaar hoofsponsor op continentaal niveau. “Dat was heel goed nieuws, want dit geeft ons veel meer kansen om succesvol koersen te rijden, met beter materiaal. Met wielrennen op zich begon ik vrij laat, pas om mijn 17e. Ik was al wel sportief en fietste sowieso iedere dag heel wat kilometers naar school en terug. Maar het leek mij leuker samen te fietsen, dus sloot ik me aan bij een vereniging. Alhoewel ik weinig ervaring had, merkte ik al snel dat ik niet onderdeed voor anderen, dus dit was echt mijn ding!”
Asjen startte rond dezelfde leeftijd met modelvliegtuigen. “Dat was op mij 18e. Ik begon eerst met radiografisch bestuurbare auto’s. Bij de hobbywinkel zag ik ook vliegtuigen staan en mijn interesse sloeg snel om. Toen ben ik een paar keer met mijn vader gaan kijken bij het ‘modelvliegveld’ in Dalfsen waar ik voor het eerst zelf mocht vliegen. Zo gaaf! Al snel kocht ik mijn eerste vliegtuig, waarin ik zelf de apparatuur en motor inbouwde. Ook het leren vliegen ging via de vereniging in Dalfsen, want dat is niet iets wat je zomaar even doet.”
Leren vliegen, leren fietsen; dát verschilt. Maar dan nog, jullie trainen vast allebei om beter te worden, om te ‘presteren’? Marien: “Bij ons staat presteren wel bovenaan, als team. Want je kunt individueel nog zo’n goede wielrenner zijn, als je je niet kunt aanpassen in het belang van het team heeft de ploeg niets aan jou. En natuurlijk rijd je ook voor jezelf, dus is het een combinatie tussen de individuele klasse en hoe je dat weet in te passen in de ploeg. Ieder teamlid heeft ook zijn eigen vaardigheden en sterke punten. Eindigt een wedstrijd bijvoorbeeld in een massasprint, dan hoeven ze op mij niet te rekenen als sprinter. Terwijl als je een koers hebt met veel wind, waarbij je qua techniek in een waaiervorm rijdt, daar word ik weer blij van. Van te voren maak je daarom ook duidelijke afspraken, zodat de juiste mens op de juiste plaats zit. Zo vul je elkaar aan, vanuit kracht, tactiek en techniek.
Qua training focus je vooral op het verbeteren van je kwaliteiten. Want het niveau bij het wielrennen is zo hoog, dat je alleen dán het verschil kunt maken.” Marien zijn specialiteit is tijdrijden. “Ik ben dan vooral bezig met de kleine details waarin ik nog tijdswinst kan behalen. Denk alleen al aan het soort helm, dat kan zo 10 tot wel 40 seconden schelen op een rit van 30 km. Dat lijkt weinig, maar tel al dat soort factoren bij elkaar op en je komt wellicht als eerste over de streep.”